Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12253/1414
Title: Musculoskeletal symptoms in nursing students: concept analysis
Authors: Firmino, Cristiana Furtado
Sousa, Luís Manuel Mota
Marques, Joana Mendes
Antunes, Ana Vanessa
Marques, Fátima Mendes
Simões, Celeste
Keywords: Nursing students
Musculoskeletal Physiological Phenomena
Concept Formation
Health education
Methods
Issue Date: Jan-2019
Publisher: Revista Brasileira de Enfermagem
Citation: Firmino, Cristiana F.; Sousa, Luís M.M.; Marques, Joana M.; Antunes, Ana Vanessa; Marques, Fátima M.; Simões, C. (2019). Musculoskeletal symptoms in nursing students: concept analysis. Revista Brasileira de Enfermagem, 72 (1), 287-292.
Abstract: Objective: to analyze the musculoskeletal symptomatology concept in undergraduate nursing students through Rodgers’ evolutionary method. Method: An integrative review of the literature was performed for the identification and selection of ten articles. A concept analysis was performed according to Rodgers’ evolutionary method. Article search was performed using the EBOSCO Host platform, Virtual Health Library and Google scholar for the years from 2004 to 2018. Results: Based on the 3 elements of Rodgers model we found: 1) substitute terms and related concepts, where musculoskeletal disorders and musculoskeletal symptoms were highlighted; 2) as essential attributes of the concept we highlight pain and discomfort, as well as, measurement using the Nordic Musculoskeletal Questionnaire; and 3) risk factors were identified as antecedents, and the consequences were the impact on students’ lives. Conclusions: This study contributes to the knowledge and clarification of the concept of musculoskeletal symptomatology in nursing students. __________________________________________________________________________________________________Objetivo: Analisar o conceito de sintomatologia musculoesquelética nos estudantes de licenciatura em enfermagem segundo o método evolucionário de Rodgers. Método: Foram incluídos dez artigos através de uma revisão integrativa da literatura para identificação e seleção dos artigos. Análise de conceito foi pelo método evolucionário de Rodgers para análise dos dados. Os artigos pesquisados na plataforma Host EBOSCO, na Biblioteca Virtual de Saúde e no Google Scholar de 2004 a 2018. Resultados: Com base no método de Rodgers, foi possível a identificação: 1) termos substitutos e conceitos relacionados, onde foram destacados os distúrbios musculoesqueléticos e os sintomas musculoesqueléticos; 2) como atributos essenciais do conceito destacamos, dor e desconforto, bem como mensuração pelo Questionário Nórdico-Musculoesquelético; e 3) os fatores de risco foram identificados como antecedentes e o impacto na vida dos estudantes como consequências. Conclusão: Este estudo contribuiu para o conhecimento e esclarecimento do conceito de sintomatologia musculoesquelética em estudantes de enfermagem.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12253/1414
Appears in Collections:E CS/ENF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0034-7167-reben-72-01-0287.pdf105.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.